America here we come ! Dag 15

Vandaag weer op reis. Nu naar San Francisco. Omdat we gisteren vrij laat aankwamen en bij aankomst door de stroomuitval eigenlijk niet veel konden doen, hebben we vandaag niet zo’n zin om te rijden maar goed, het zal wel moeten. Niet te laat opstaan (9:15) omdat we niet kunnen ontbijten in het restaurant, dus dan maar vroeg op pad dan zijn we wat eerder in San Fransisco. Het is zo’n 314 km, dus 3 uurtjes rijden. We rijden nog een tijdje door Yosemite heen en op een gegeven moment komen we zelfs langs de bosbrand. Bij de receptie zeiden ze al bij het uitchecken, dat de brand was uitgebreid en nog lang niet onder controle. We merkten het al een beetje tijdens het rijden, omdat de geur van rook wat sterker werd. Een berghelling had een paar brandhaarden, niet zo groot en dus niet zo spectaculair. Er was meer rook dan brand. De reis loopt verder voorspoedig. In het begin kunnen we niet hard rijden doordat we door de bergen aan het rijden zijn. Later gaat het vlotter, want dan komen we weer op de grote weg. Het is op dat moment eigenlijk het afscheid van de Rocky Mountains waar we ruim 10 dagen in hebben mogen vertoeven. De naam Rocky Mountains is inmiddels duidelijk geworden, want alle bergen bestaan voornamelijk uit pure rotsen, dus weinig met zand bedekte bergen. Indrukwekkende dagen met zo’n verscheidenheid aan natuur, dat heeft me nog het meest verwonderd.

san francisco_1

Onderweg komen we weer een groot windmolenpark tegen met honderden windmolens. Zo’n park hebben we wel vaker gezien. Ik weet niet hoe precies de elektriciteit voorziening in Amerika er uit ziet, maar we hebben toch een aantal goede voorbeelden gezien. De dammen en de windmolen parken.

Na een aantal voorstadjes van San Francisco, komen we via een kleine Golden Gate Bridge – niet de echte – in het havengebied aan van San Francisco aan. Daar is ook ons Hotel: Radisson Fisherman’s Wharf. Het is hier wel verschrikkelijk koud: zo’n 17 graden wat op ons heel koud aanvoelt, gek hè ? We hijsen ons na het inchecken en na het douchen eerst in lange broeken en truien. Eerst nog even wat chillen op de hotelkamer en tegen 18:30 gaan we eens naar buiten om de omgeving te verkennen, het havengebied. Het is snijdend koud, niet meer dan 15 graden denk ik. We hebben ons warm ingepakt, Jeffrey en Kayleigh niet warm genoeg, want die hebben het koud. We lopen wat winkeltjes binnen en zien dat kleding hier erg goedkoop is. Truien voor $ 12,00 en jassen voor $ 20,00. Je waant je af en toe in Turkije, want de verkopers roepen je naar binnen en spreken je op straat aan. Het feit dat ze hier truien en jassen verkopen voorspeld overigens niet veel goeds voor de komende dagen. Het ziet er verder wel erg gezellig uit. Het is een lange winkelstraat en lijkt en beetje op een boulevard met veel winkeltjes, restaurants en af en toe een museum of theater. Er is bijvoorbeeld een wassenbeelden museum en een oerwoud café/restaurant met 5 verdiepingen. Morgen gaan we wat beter de omgeving bekijken. Het volk heeft honger en dan moet er gegeten worden, anders wordt het volk opstandig. We gaan een restaurant binnen en eten wat. Het is wederom lekker eten. Kayleigh heeft een kindermenu en krijgt daarbij een kleurplaat met kleurtjes en voordat je het in de gaten hebt zitten we met zijn allen te kleuren op onze placemats. Het restaurant ligt in de haven en we kijken uit op wat boten en de haven zelf. Geen spectaculair uitzicht, maar toch leuk om te zien.

Na het eten lopen we nog even wat rond buiten, maar het is koud en we gaan terug naar de kamer.

We gaan weer wat lezen, gamen en BLOGGEN en ons voorbereiden op morgen. Wat we gaan doen weet ik nog niet. We zijn hier drie nachten, dus twee volle dagen. Ik wil in ieder geval de Golden Gate Bridge zien, een rondrit door de stad en de gevangenis ALCATRAZ.